Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

We inventariseerden alle risico’s. Met behulp van een risicosimulatie maken we een berekening van de mogelijke financiële gevolgen van deze risico’s. Uit deze berekening blijkt dat het totale risico
€ 17,0 miljoen is, dit is de benodigde weerstandscapaciteit.


Overzicht risico's

In onderstaande tabel wordt de risico top 10 weergegeven en kort toegelicht. Wanneer er dekking is voor deze risico's dan geven we dit aan. In de berekening van de weerstandsvermogen nemen we alleen de risico’s mee, die ten laste komen van de algemene reserve.

Bedragen * € 1.000,-

Kans

Minimale omvang

Maximale omvang

Reserve

A.

Verhoogde eisen basisregistraties
De kwaliteit van het beheer van de basisregistraties is onvoldoende. De eisen gaan omhoog. Hierdoor voldoen we wellicht niet aan de wettelijke eisen en negatieve oordelen van inspecties en audits van externe toezichthouders.

Hoog

1.000

3.000

Algemeen

B.

Informatieveiligheid
Ongewenste toegang van buiten in de informatiesystemen van onze organisatie.

Hoog

1.000

2.500

Algemeen

C.

Integraal Huisvestingsplan onderwijs (IHP)
De budgetten voor de renovatie en verbouwing van drie scholen zijn mogelijk niet toereikend gezien de sterk gestegen bouwkosten.

Midden

500

1.000

Algemeen

D.

Lange termijn accommodatiebeleid (LTA)
Veel gebouwen en buitensportvoorzieningen met een maatschappelijke functie zijn verouderd. De budgetten zijn mogelijk niet toereikend om de voorzieningen in stand te houden.

Midden

500

1.000

Algemeen

E.

Verblijfsbelasting arbeidsmigranten
We hebben nog niet alle bedden in beeld.
Hierdoor kunnen we niet alle bedden aanslaan waarop de begrote ontvangsten zijn gebaseerd.

Hoog

250

500

Algemeen

F.

Garantstelling HVC
Aandeelhouders van HVC staan garant voor leningen die HVC is aangegaan.

Laag

1.000

9.500

Algemeen

G.

Open einde regelingen zorgkosten/WMO
De uitgaven in het sociaal domein kennen landelijk en in Medemblik een stijgende lijn. Er is een risico dat de stijging van de uitgaven hoger is dan begroot.

Laag

1.000

1.100

Algemeen

H.

Inflatie
In de begroting is rekening gehouden met 3% prijs indexatie en 3,3% loonindexatie. De werkelijke inflatie lijkt veel hoger.

Midden

250

500

Algemeen

I.

Informatiehuishouding niet op orde
Documenten en andere informatie worden niet altijd goed herleidbaar vastgelegd waardoor wellicht niet altijd wordt voldaan aan de wet.

Hoog

100

250

Algemeen

J.

Areaal uitbreiding
In de huidige budgetten voor inrichting en onderhoud is geen rekening gehouden met areaal uitbreiding.

Hoog

100

250

Algemeen

De risico’s van de verbonden partijen maken onderdeel uit van onze risico-inventarisatie. Deze risico’s zijn niet binnen deze opsomming zichtbaar maar wel terug te vinden in de paragraafVerbonden partijen.

Toelichting

Ten opzichte van de begroting 2023 zijn er nieuwe risico’s opgenomen. Hieronder een toelichting van de risico’s die wij bij u onder de aandacht willen brengen.

Integraal Huisvestingsplan onderwijs (IHP)
We voeren het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP) uit. Voor 2023 realiseren we tijdelijke huisvesting voor het project van de vernieuwbouw en renovatie van 3 scholen in de kern Medemblik. De planning is om in 2024, 2025 en 2026 de 3 scholen te vernieuwbouwen/renoveren. Door de sterk gestegen bouwkosten is het de vraag of de budgetten toereikend zijn om de plannen tot uitvoering te brengen.

Lange termijn accommodatiebeleid (LTA)
Uit het Lange termijn accommodatiebeleid (LTA) blijkt dat veel gebouwen met een maatschappelijke functie verouderd zijn. Om voorzieningen in stand te houden zijn investeringsmiddelen nodig. Voor de buitensportcomplexen geldt dat middelen voor de vervanging van velden zijn opgenomen tot 2028.

Areaal uitbreiding
Indien er geen rekening wordt gehouden met areaal uitbreiding voor de inrichting en onderhoud in de huidige budgetten ontstaat het risico dit niet te kunnen realiseren.

Huisvesting en installaties gemeentehuis
We hebben een verkenning uitgevoerd van de verschillende huisvestingsscenario’s. We voeren in 2023 een haalbaarheidsonderzoek hiervoor uit. We verwachten na het haalbaarheidsonderzoek specifieker inzicht te hebben in de benodigde aanpassingen en middelen die hiervoor nodig zijn.

Stijging ratio weerstandsvermogen

In december heeft de raad het nieuwe beleid vastgesteld waarin is bepaald dat we streven naar een ratio weerstandsvermogen tussen de 1,4 en 2,0. Dit doen we door enerzijds risico’s te beheersen en te beperken en anderzijds door de reserve positie op peil te houden. Dit laatste kan door ongebruikte bestemmingsreserves op te heffen en door positieve jaarresultaten in de algemene reserve te storten.

De ratio weerstandsvermogen komt per 31 december 2022 uit op 1,5. Er zijn ruim voldoende middelen en mogelijkheden beschikbaar om de risico’s op te kunnen vangen.
De stijging wordt veroorzaakt door stijging van de algemene reserve en daarmee toename van de beschikbare weerstandscapaciteit.
Daarnaast zien we een daling van de benodigde weerstandscapaciteit. Dit wordt onder andere veroorzaakt door:

  • Het risico Corona is niet meer opgenomen. In de afgelopen jaren hebben we gezien we dat het Rijk de gemaakte kosten bijna volledig heeft gecompenseerd. Voor toekomstige situaties gaan we hier ook vanuit;
  • Het risico op blijvende toename open einde regelingen zorgkosten/WMO is lager ingeschat omdat we extra geld in de begroting hebben opgenomen;
  • Het risico dat we lopen in verband met de garantstelling voor HVC hebben we lager ingeschat;
  • Het vaststellen van het nieuwe beleid.
Deze pagina is gebouwd op 07/14/2023 12:22:33 met de export van 07/14/2023 12:16:10