Hieronder geven we inzicht in de doelen die we wilden halen. Per doel geven we aan wat we daarvoor deden in 2022. Dit doen we ook voor onze belangrijke thema’s leefbaarheid, participatie, duurzaamheid en samenwerking.
Wat wilden we bereiken? | Wat waren onze plannen? | Wat hebben we daarvoor gedaan? |
---|---|---|
Onderwijs | ||
Kinderen in de gemeente Medemblik krijgen les in een leeromgeving die bijdraagt aan hun ontwikkeling. | Wij geven uitvoering aan ons plan voor de (ver)nieuwbouw of renovatie van 3 scholen in de kern Medemblik. | De raad stelde het IHP vast en besloot om krediet beschikbaar te stellen voor vernieuwbouw en renovatie van 3 scholen in de kern Medemblik. |
Wij verbinden zorg en onderwijs zodat ieder kind mee kan doen. | We werken aan een doorgaande lijn van voorschool naar de basisschool. | Regionaal zijn onderwijszorgarrangementen (oza’s) uitgerold, waardoor er meer kinderen toegang tot onderwijs hebben gekregen. In samenwerking met de regio en alle onderwijsbesturen is het ons gelukt om in 2022 alle Oekraïense kinderen een (voor hen) veilige onderwijsplek te bieden. De verbinding tussen onderwijs en zorg is versterkt binnen zowel primair als voortgezet onderwijs, door o.a. het Nationaal Programma Onderwijs in het VO, versterking schoolmaatschappelijk werk, een betere samenwerking tussen wijkteam en onderwijs e.d. |
Sport, accommodaties en cultuur | ||
Inwoners hebben toegang tot sport-, culturele voorzieningen en een ontmoetingsplek in de buurt. | We geven waar mogelijk uitvoering aan het lange termijn accommodatiebeleid. | In 2022 is gestart met het onderzoek naar mogelijkheden voor exploitatie en beheer van onze multifunctionele accommodaties (MFA's) en sporthallen. Daarnaast zijn we gestart om het LTA na de 'pauze' (motie) weer op te pakken. |
De cultuurcoördinator draagt bij aan het in stand houden van het cultureel aanbod door het werven van alternatieve bronnen van inkomsten. | De cultuurcoördinator heeft voor verschillende culturele projecten alternatieve bronnen van inkomsten geworven. | |
We zetten sport en bewegen in als preventief middel en leggen verbindingen met beleidsterreinen uit het sociaal domein en ruimtelijke ontwikkeling. | We stimuleren sporten en bewegen en stellen daarvoor ondersteuning en faciliteiten ter beschikking. Er wordt daarbij samengewerkt vanuit verschillende beleidsterreinen. | |
We stimuleren muziekonderwijs voor alle kinderen in het basisonderwijs door de inzet van een cultuurcoach en subsidie voor basisscholen. | De cultuurcoach zorgt voor structureel muziekonderwijs op de basisscholen. | |
We maken na corona een doorstart met de erfgoed campagne “Kijk je rijk”. Dit doen wij samen met onze erfgoedpartners en we werven hiervoor alternatieve bronnen van financiering. | Er is een nieuwe podcast serie uitgevoerd van Kijk je Rijk, in samenwerking met verschillende culturele instellingen. | |
Het platform Cultuur Medemblik zorgt voor een cultureel aanbod op basis van het thema “Ode aan het landschap”. | Het Cultuurplatform Medemblik heeft de Gouden Nacht met het thema Ode aan het landschap georganiseerd. | |
We leveren een bijdrage aan de regionale viering van 450 jaar “de geboorte van Nederland”. | Er zijn meerdere regionale en lokale activiteiten georganiseerd rond het thema 'de geboorte van Nederland', zoals de rondreizende tentoonstelling en lezingen. | |
Ondersteuning | ||
Iedereen doet naar vermogen mee in onze samenleving. | Voor inwoners die dat nodig hebben, bieden we passende ondersteuning. | Binnen het Sociaal domein hebben we waar mogelijk onze inwoners ondersteund op het gebied van zorg, participatie en inkomen. |
De bekostiging van de Wmo en Jeugdhulp wordt op een resultaatgestuurde manier ingevuld. We doen dit samen met de Westfriese gemeenten en gecontracteerde zorgaanbieders. | In 2022 hebben we resultaat gestuurd gewerkt. Regionaal hebben we de werkwijze geëvalueerd en knelpunten in de werkwijze geïdentificeerd. Op basis van de knelpunten is onder andere een start gemaakt met het versimpelen van het perspectiefplan en met de ontwikkeling van een regionaal dashboard. Tevens is de voorbereiding voor de inkoop van Wmo en Jeugdhulp voor 2024 en verder gestart. | |
We geven uitvoering aan de samenwerkingsafspraken die regionaal zijn gemaakt in het kader van de visie rondom kwetsbare inwoners. Dit doen wij door uitvoering van Beschermd Wonen/Maatschappelijke Opvang, terugdringen dak- en thuisloosheid | We hebben de overheveling van de toegang voor Maatschappelijke Opvang van de GGD bij Hoorn belegd.
| |
We geven uitvoering aan de nieuwe taken die horen bij de nieuwe wet Inburgering die ingaat per 1 januari 2022. | Samen met de Westfriese gemeenten, WerkSaam WF, Vluchtelingenwerk, taalaanbieders, onderwijsinstellingen en maatschappelijke partners geven we uitvoering aan de taken van de nieuwe Wet inburgering. In 2022 hebben we met al deze partners gewerkt aan het vormgeven van nieuwe werkprocessen. | |
We faciliteren voorzieningen waardoor onze inwoners met een achterstand over voldoende basisvaardigheden kunnen beschikken op het gebied van lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden. | We zetten in op het tegengaan van laaggeletterdheid en dragen onder meer financieel bij aan het Taalpunt in de kern Medemblik. Via WerkSaam WF bieden we taalcursussen aan iedereen die moeite heeft met basisvaardigheden. Daarmee geven we uitvoering aan de Wet Educatie Beroepsonderwijs. | |
Wij bieden vroegtijdig integrale en toegankelijke ondersteuning voor alle inwoners. | We voeren samen met o.a. woningcorporaties en zorgverzekeraars het convenant 'Vroeg Eropaf' uit. Deze partijen kunnen vroegtijdig signalen met betrekking tot betalingsachterstanden aanleveren. | Elke maand ontvingen we meldingen van onze partners, o.a. woningcorporaties, energiemaatschappijen en zorgverzekeraars, over betalingsachterstanden. Deze meldingen werden vervolgens opgepakt. |
We zetten de activiteiten in het kader van “Jongeren op gezond gewicht” voort. We geven uitvoering aan een beleidsplan gezondheid met specifieke aandacht voor lokaal preventieakkoord. | In het kader van het huidige preventieakkoord is onder meer het volgende gerealiseerd:
| |
Thema's | ||
---|---|---|
Participatie | ||
Wij geven ruimte aan initiatieven van inwoners, verenigingen, maatschappelijke partners en ondernemers. | We maken afspraken over de uitvoering van de kernvisie van Opperdoes. Nieuwe wensen of maatregelen vanuit de kern nemen we daarin zoveel mogelijk mee. We monitoren de uitwerking van de eerder opgeleverde kernvisies. | De voorbereidingen zijn gedaan voor het maken van een kernvisie Opperdoes. |
We zetten opnieuw in op de mogelijkheid van het maken van een kernvisie in de kernen Sijbekarspel en Benningbroek. Bij een positieve uitkomst faciliteren wij het maken van een visie. | Het initiatief in Benningbroek en Sijbekarspel om te komen tot een dorpsraad is niet van de grond gekomen. Hierdoor is er ook geen kernvisie opgesteld. In 2022 is wel de kernvisie van Opperdoes vastgesteld. | |
Bij een positief resultaat van een voorafgegaan haalbaarheidsonderzoek, maken we een kernvisie Medemblik. | Er was geen mogelijkheid tot het maken van andere kernvisies. | |
We betrekken onze inwoners, maatschappelijke ondernemers en partners waar mogelijk bij de ontwikkeling van beleid en plannen. Op maatschappelijk gebied komt er een herziening van het gezondheids- en preventiebeleid. | In 2022 werkten we aan nieuw preventiebeleid (inclusief gezondheidsbeleid) binnen het project sociaal domein in balans. Dit beleid wordt integraal verwerkt in het meerjarenbeleidsplan sociaal domein. | |
Duurzaamheid | ||
Wij zijn een duurzame gemeente. | Waar mogelijk voeren we kwaliteits- en duurzaamheidsmaatregelen door in gemeentelijke accommodaties. | Vanwege de financiële situatie van de gemeente waren geen middelen beschikbaar om een kwaliteit- en of verduurzamingsslag te realiseren in onze gebouwen. |
We komen met maatregelen voor het tegengaan van energiearmoede. | Voor inwoners die de energietoeslag ontvingen organiseerden we energiecoaches die ook meteen energiebesparende maatregelen installeerden. Hier maakten 84 inwoners gebruik van. | |
We starten een duurzaamheidsproject bij basisscholen. Dit project draagt bij aan bewustwording van het begrip duurzaamheid bij kinderen. | In september organiseerden we de tweede editie van de Medemblikse Schooldag van de Duurzaamheid. 8 basisscholen uit de gemeente deden hier aan mee. 445 leerlingen leerden met verschillende activiteiten en lesmaterialen hoe zij hun wereld duurzamer kunnen maken. | |
Samenwerking | ||
Wij werken samen met partners om onze gemeenschappelijke doelen te bereiken. | We werken regionaal samen met Zorgverzekeraar VGZ aan een bovenregionale samenwerkingsagenda op de thema’s preventie, ouderenzorg en ggz. | De samenwerkingsagenda/uitvoeringsagenda Noord-Holland-Noord is opgesteld. In de samenwerkingsagenda zijn knelpunten in de regio opgenomen die domeinoverstijgende oplossingen vragen van Zorgverzekeringswet (Zvw), Wet langdurige zorg (Wlz), Wmo en Jeugdwet. De samenwerking vindt plaats op de landelijk bepaalde thema’s GGZ, Ouderenzorg en Preventie 2022-2024. |
Samen met de GGD werkt de gemeente aan de gezondheidsbevordering van onze inwoners door de inzet van preventieve activiteiten. | Naast de taken in het kader van de gemeenschappelijke regeling neemt de gemeente extra taken af zoals Voorzorg, Video Home training en Stevig Ouderschap. Ook huren we de JGZ en de OGGZ in voor deelname aan de wijkteams. Daarnaast werken we samen op het gebied van het landelijk programma Kansrijke Start, Rookvrije gemeente, In Control of Alcohol en Drugs, de nieuwe omgevingswet, WvGGZ en JOGG. In 2022 is een besluit genomen om vanaf 2023 de Integrale Crisisdienst toe te laten treden tot de Gemeenschappelijke Regeling van de GGD. | |
WerkSaam voert namens de Westfriese gemeenten de Participatiewet uit. We werken samen met WerkSaam om de verschillende doelgroepen zo goed mogelijk te begeleiden naar werk. | We werkten nauw samen met WerkSaam WF om de verschillende doelgroepen (iedereen die valt onder de Participatiewet, jongeren tussen 18-27 jaar met een participatievraag en wet educatie en beroepsonderwijs) zo goed mogelijk te begeleiden. | |